Skuteczne metody sprzedaży - Brian Tracy

Brian Tracy w poradniku “Skuteczne metody sprzedaży” wskazuje na elementy, które mają decydujące znaczenie na zwiększenie zysków. Uzyskuje się je przede wszystkim poprzez pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie dobrych relacji z dotychczasowymi kontrahentami. Zanim jednak autor przejdzie do omówienia poszczególnych etapów sprzedaży, zwraca uwagę na psychologiczne aspekty handlowej działalności. Żeby bowiem odnosić sukcesy w handlu, najpierw trzeba poznać samego siebie, zalety i wady, mocne i słabe strony, a także życiowe priorytety. Dopiero w najstępnej kolejności można zająć się zagadnieniami czysto handlowymi, tj. przeprowadzić wnikliwą analizę firmy, określić cele i oczekiwania na najbliższe miesiące i lata, przygotować ogólną strategię wraz ze szczegółowym planem działania.

Istotą sukcesu sprzedaży jest nie tylko jakość oferowanych produktów i ich cena. Jak zaznacza autor książki, ważne jest także wzbudzenie zaufania u klienta, który musi zdawać sobie sprawę, że kupując od danego sprzedawcy niczego nie ryzykuje. Jeśli ten dotrzyma warunków umowy, klient najprawdopodobniej będzie w przyszłości korzystał z jego, sprawdzonej już, oferty. Należy pamiętać, że pierwsze wrażenie zawsze odgrywa niebagatelną rolę. Toteż warto zadbać o wygląd, ubiór i dodatki, ludzie przecież oceniają się na tej podstawie, zwłaszcza na początku znajomości. Szczegóły w znacznej mierze decydują o sukcesie lub porażce i to właśnie dbałość o nie charakteryzuje działania prawdziwego profesjonalisty.

Techniki pozyskiwania nowych klientów, które Brian Tracy przedstawił w swojej książce, są proste i praktyczne, a zarazem skuteczne. Obecnie niemal w każdej branży występuje spora konkurencja, która ma swoje sposoby na ściągnięcie klientów. Walka o nich toczy się np. poprzez stosowanie różnego rodzaju zniżek i promocji, gratisowych dodatków. Jest to walka jak najbardziej uzasadniona, bo tylko nowi klienci mogą zapewnić danej firmie rozwój i wzrost zysków.

Sprzedawca powinien być dobrze przygotowany, musi doskonale wiedzieć, jaki towar oferuje klientowi. W tym zawodzie liczy się nie tylko mówienie, ale również słuchanie, udzielanie fachowych, rzetelnych informacji na zadawane pytania. Bez wątpienia najtrudniejsze jest sfinalizowanie sprzedaży. Oferując określony produkt, sprzedawca nigdy nie powinien wywierać presji na kliencie, bo jeśli przekroczy granicę między przekonywaniem a manipulacją, może to spowodować, że klient wycofa się tuż przed podpisaniem umowy.

“Skuteczne metody sprzedaży” to książka przeznaczona głównie dla osób pracujących już w branży handlowej, chcących zwiększyć zyski firmy (i tym samym swoje), której barwy reprezentują. Nie jest to raczej pozycja skierowana do sklepikarzy, zajmujących się drobnym handlem detalicznym. Na pewno jednak każdy, mniej lub bardziej doświadczony sprzedawca znajdzie w poradniku Briana Tracy’ego przydatne dla siebie informacje, rady i wskazówki.