Od 2011 roku Google stawia na treści wysokiej jakości. Już nie zagęszczenie słów kluczowych na stronie decyduje o wynikach wyszukiwania, ale oryginalny content.

Mechanizmy wyszukiwarek zaczęły zachowywać się jak typowi użytkownicy i nagradzają te strony WWW, na których znajdują się przydatne i popularne treści. Zamiast stawiać na kiepskiej jakości SEO, które z czasem może oznaczać spadek wszystkich wyników (w przypadku niesprzyjającej zmiany algorytmu Google’a), lepiej inwestować w świetnej jakości treści, które będą na siebie cały czas pracować. – pisze Barbara Stawarz właścicielka Content King – Treści te będą budować profesjonalny wizerunek marki i zdobywać popularność wśród użytkowników, a tym samym będą działały lepiej niż SEO!

Język, struktura, głębokość serwisu

Dobrze napisane i ustrukturyzowane strony to dokładnie to, czego szukają mechanizmy wyszukiwarek. Google korzysta aż z 40 różnych sygnałów, by ocenić zawartość strony internetowej i zdecydować czy jest wartościowa dla użytkownika czy nie. Wśród nich mechanizmy punktują długość treści, nasycenie słowami kluczowymi, połączenia między stronami, stosowanie synonimów i antonimów, a także konstrukcje zdaniowe. Nawet sam Matt Cutts z oficjalnej strony Google stwierdza, że układ witryny na najwyższej jakości stronach sprawia, że treść główna jest od razu widoczna. To przekłada się na pozytywne doświadczenie użytkownika (user experience – UX) a tym samym na popularność i użyteczność witryny. Dlatego content i UX to tak samo ważne czynniki, o których trzeba pamiętać przy tworzeniu witryny.

Znaczenie contentu sprawdziła firma Searchmetrics, która co roku publikuje SEO Ranking Raport dotyczący czynników wpływających na pozycję strony w Google (firma bierze pod uwagę amerykańską wersję wyszukiwarki). Z badań wynika, że w osiąganiu wysokich pozycji content umieszczony na samej stronie odgrywa dużą rolę – liczy się m.in. ilość wyrazów umieszczonych na stronie, liczba „wewnętrznych” linków, układ treści, multimedia.

Zachowanie użytkowników na stronie

Wyszukiwarki korzystają także z danych zgromadzonych przez użytkowników Chrome, Androidów i wielu innych. Google jest w stanie zbudować obraz tego, jak ludzie zachowują się w Internecie i jak zachowują się w konkretnej witrynie. Jeśli użytkownicy aktywnie spędzają czas w obrębie strony internetowej – przeglądają zawartość, klikają w różne podstrony i zwracają uwagę na to, co marka chce im przekazać – to sygnał dla Google, że content na stronie jest interesujący i warty polecenia. Dlatego wyszukiwarki starają się dostarczyć odbiorcom najlepszych rezultatów, czyli wciągających treści, które zachęcą do przeglądania.

Siła lajków i „plus jedynek”

Na wyniki wyszukiwania ma wpływ także liczba linków prowadzących do witryny. Google docenia wagę opinii użytkowników, którzy wskazują i polecają wartościową treść innym. Linki zewnętrzne są jednak dość łatwe do zmanipulowania, więc Google stara się określić popularność stron internetowych także poprzez analizę sygnałów społecznych w formie lajków, komentarzy, +1 i wielu innych form dostępnych w serwisach społecznościowych. Ciekawy content sam w sobie zachęca do zaangażowania i interakcji z użytkownikami i Google bierze to pod uwagę w tworzeniu rankingu dobrych stron.
Dowodem może być to, że w raporcie Searchmetrics na pierwszym miejscu uplasowały się +1 z portalu Google+, dalej udostępnienia na Facebooku i linki zewnętrzne z innych stron. Straciło z kolei na znaczeniu użycie fraz kluczowych w adresie lub nazwie domeny.

Aktualizacja treści na stronie

Google honoruje strony ze świeżym contentem. Jeśli na przykład stworzyłeś stronę firmową i na dłuższy czas pozostawiłeś ją „samą sobie” (w żaden sposób jej nie aktualizując), za jakiś czas może się okazać, że została ona zapomniana zarówno przez internautów, jak i przez boty Google – pisze Joanna Poczęsna z Silence!Blog. Dodaje jednak, że na stronę nie można wrzucać byle czego, bo wyszukiwarki sprawdzą wartość contentu. Porzuć więc myśli o kolejnych redakcjach tego samego artykułu. Aby Twoja strona mogła zyskać silniejszą pozycję w wyszukiwarce, powinieneś przygotować dla niej unikalny zestaw tekstów (lub innego rodzaju materiałów), który okaże się wartościowy zarówno dla internautów, jak i dla robotów wyszukiwarki. Do honorowania aktualnych treści przyznaje się także samo Google wprowadzając mechanizm Google Coffeine, który w wynikach wyszukiwania pokazuje kiedy witryna ostatnio została zaktualizowana. Google bierze pod uwagę także jak duża była aktualizacja i jak często witryna generuje nowe treści.

Content przede wszystkim dla ludzi

Content musi być dostosowany do upodobań ludzi, a nie tylko, by udobruchać wyszukiwarki. Wartościowe treści to zabawne, pouczające, nowe i angażujące informacje, których użytkownik nie jest w stanie znaleźć w żadnym innym miejscu. Ale także treści skierowane do konkretnej grupy docelowej – Rayan Molton z Google twierdzi, że lepsza jakość lepsze informacje mogą być przydatne, ale nie dla każdego (…) Trzeba zachować równowagę między popularnością i jakością, (…) by dać ludziom lepszą stronę, w która zamierzają kliknąć. Zatem przy tworzeniu zawartości zainspiruj się potencjalnymi klientami. Dotrzyj do nich i zapytaj – jakie treści o marce chcieliby otrzymywać, jakie mają problemy, jak możesz im pomóc w ich rozwiązaniu – radzi Neil Patel współzałożyciel KISSmetrics, Crazy Egg i główny ekspert w Kauffman’s Funders School. Raz stworzony content musi być umiejętnie promowany w różnych kanałach społecznościowych (zaraz po stworzeniu, ale także i później można do niego wracać). Dobrze odebrana zawartość generuje jeszcze większe zainteresowanie użytkowników, którzy dzielą się nią z przyjaciółmi, rodziną, współpracownikami.

Wyjść z tłumu

W świecie, gdzie codziennie tworzone są niezliczone ilości tweetów, facebookowych postów oryginalność jest bardzo ważna. Istotne jest znalezienie unikalnego głosu marki, który zostanie zauważony i uznany za nowy w strumieniu zlewających się w jedno informacji. Stworzenie takiego niepowtarzalnego głosu nie jest łatwe. Umożliwia to content, który wymaga spójnego oraz sukcesywnie realizowanego planu, który uwzględni także zmieniające się preferencje odbiorców.

Podsumowując

  • Mechanizmy wyszukiwarek internetowych coraz bardziej zaczynają przypominać ludzi – doceniają więc użyteczną treść zamiast nasycenia słowami kluczowymi,
  • Dopracowana zawartość witryny, układ i UX mają ogromne znaczenie przy ocenie użyteczności i popularności stony przez wyszukiwarki i wpływają na pozycję w rankingu wyników.
  • Google szuka informacji o użytkownikach na różne sposoby, dzięki temu może wskazać im strony, które spełnią ich oczekiwania.
  • Na wyniki mają wpływ udostępnienia w serwisach społecznościowych – popularny content doceniany jest przez wyszukiwarki i wskazywany jako atrakcyjny kolejnym użytkownikom.
  • Aktualny, często odświeżany content na stronie to znak dla Google, że strona żyje i stara dostarczać użytkownikom nowych informacji.
  • Content i UX tworzone są z myślą o potencjalnych klientach – ma być interesujący, angażujący i maksymalnie ułatwiający skorzystanie z oferty.

 

BIBLIOGRAFIA:

http://crowdbait.co.uk/why-content-marketing-is-important/

http://www.inc.com/anita-newton/what-exactly-is-content-marketing-and-why-do-you-need-it.html

http://www.contentking.pl/blog/czym-jest-content-marketing/

http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/

http://googleblog.blogspot.com/2010/06/our-new-search-index-caffeine.html

200 czynników rankingowych Google

https://www.seroundtable.com/google-quality-vs-useful-17412.html

http://nowymarketing.pl/a/2523,content-marketing-w-seo-jak-dobre-tresci-wplywaja-na-pozycje-w-google

Artykuł Jaki wpływ ma content na wyniki wyszukiwarek? pochodzi z serwisu Praktyczny Marketing.

Go to Source