Stephen R. Covey „3.Rozwiązanie

Jak sprostać najtrudniejszym wyzwaniom – głosi podtytuł książki „3. Rozwiązanie” Stephena R. Coveya. Po takiej zachęcie, nawet sceptyków nie trzeba do lektury nakłaniać

Nie widzę w poradnikach remedium na wszelkie życiowe problemy. Po ostatni bestseller Coveya warto jednak sięgnąć, bo uczy wychodzenia z rutynowego myślenia i działania, co rzeczywiście może pomóc w trudnych sprawach osobistych, społecznych i zawodowych .

Zamiast walczyć z wszystkim wokół, stać się bezradną ofiara, czy wypierać istnienie problemu, autor proponuje porzucenie myślenia w kategoriach dwóch rozwiązań – mojej i twojej racji – bo jak przekonuje jest to źródło samych konfliktów. Gdy identyfikujemy się z jedną lub drugą stroną, mamy liberałów przeciw konserwatystom, pracowników przeciw pracodawcom, skłóconych małżonków, dzieci przeciw rodzicom, wierzących przeciw niewierzącym itd. Zobacz na empik.rp.pl

Covey pokazuje, że najlepszym wyjściem jest znalezienie trzeciego niestereotypowego rozwiązania, które nie ma nic wspólnego z kompromisem, chociaż wymaga synergii, czyli kreatywnego współdziałania ponad podziałami. Wtedy nikt nie jest przegrany i zmuszony do ustępstw. Obie strony mają poczucie wygranej.

Autor podaje wiele życiowych przykładów na poparcie swojej teorii. Jeden z najbardziej obrazowych opowiada historię pewnego pokojowego malarza. Młodego człowieka, który podjął się remontu domu i całą robotę spartaczył, bo nie był fachowcem, ale musiał jakoś zarabiać na życie. Wściekły zleceniodawca zawezwał właściciela firmy, zatrudniającego kiepskiego malarza. Oczekiwał, że ten natychmiast wyleje z roboty pracownika bez kwalifikacji.

Tymczasem przedstawiciel firmy zrobił coś, czego nikt by się nie spodziewał. Przywitał życzliwie chłopaka, wypytał o zawodową i życiową sytuację. A kiedy dowiedział się, że jest w trudnej sytuacji i po raz pierwszy podjął się poważnego zadania, przekraczającego jego umiejętności, powiedział mu tylko: – Nauczę cię, jak wykonywać tę pracę.

Klienta przeprosił i zabrał się razem z chłopakiem do powtórnej roboty. Tym razem wykonali ją na medal. Klient był usatysfakcjonowany, a młody człowiek nauczył się fachu i stał poszukiwanym pracownikiem.

Pracodawca znalazł trzecie wyjście – zamiast zwolnić chłopaka czy obciążyć kosztami zniszczeń, pomógł mu stanąć na nogi, a przy okazji pozyskał cennego pracownika dla swej firmy.

Trzecie rozwiązanie – przekonuje autor – sprawdza się także w innych kontekstach, pozwalając kończyć spory czy negocjacje (w firmie, domu, szkole) w sytuacji znacznie lepszej niż początkowa. Ma także zastosowanie w poszukiwaniu wyjścia z politycznych konfliktów i społecznych problemów, np. bezrobocia.

Stephen R. Covey (1932-2012) był amerykańskim autorytetem w sprawach zarządzania, przywództwa i rozwoju osobistego oraz doradcą biznesowym. Współzałożycielem FranklinCovey – centrum szkoleniowo-edukacyjnego z oddziałami w 147 krajach. „Time” uznał go za jednego z 25 najbardziej wpływowych Amerykanów. Jego książki wydane w 38 językach sprzedano w ponad 20 milionach egzemplarzy. Bestsellerami stały się także „Zasady skutecznego przywództwa” i „7 Nawyków skutecznego działania”, dowodzących że trwały sukces musi być oparty na życiu zgodnym z zasadami.

 

autor: rp.pl